Dagliglivet

Du vet du har ødelagt din egen døgnrytme når du våkner klokken 02.30 om natten og føler deg utsovet! Da er det noe som ikke er helt som det skal være ja. Men hva gjør man for å rette på en slik situasjon? Det kan sikkert være mange måter å gjøre det på, men jeg har som regel min egen taktikk for å snu den vrange rytmen igjen.

Enkel oppskrift

Det er en ganske enkel og grei oppskrift for å komme tilbake til litt mer normale forhold igjen. Burde være den nesten vanligste saken for omtrent alle synes jeg selv om jeg vet at det er utrolig mange varianter der ute. Og det er mange som sliter på grunn av forskjellige ting og ikke klarer å endre saker så enkelt som meg.

Jeg står opp av sengen istedenfor å ligge å vri meg og bare bli sliten. Rusler en tur på toalettet og gjør det som skal gjøres der – enten jeg føler behovet eller ikke.

Så rusler jeg på kjøkkenet finner gjerne en kald drikke (aldri alkohol), kanskje litt mat og tar med dette og setter meg foran pc. Jada jada jeg vet at det ikke er sunt og helsemessig riktig å spise på denne tiden av døgnet, men det har blitt dette som har blitt min oppskrift på å snu en feil døgnrytme på riktig plass igjen. Det hender til og med at jeg lager mat og ikke bare spiser enkle brødskiver eller rester fra et tidligere måltid. Jeg har faktisk mange gager stått og braset og stekt alt fra en enkel pølse eller kylling filet til koteletter eller biff så sent på natten. Men det er ikke hver gang det skjer – heldigvis får jeg nesten si om det!

Denne «operasjonen» samt litt tid foran pc tar fort et par timer – da begynner øynene å bli smalere igjen og jeg kan gjøre et nytt forsøk på å sove. Men for da ikke å sove for lenge ut over formiddag så setter jeg gjerne på en alarmklokke for å bli vekket opp.

Igjen

Nå i natt skjedde dette igjen. Jeg sovet litt for tidlig i forhold til normal rytme, samt at jeg har hatt noen sløve dager den siste tiden med forholdsvis mye søvn. Så i natt våknet jeg ved 01.30 tiden og fikk ikke sove igjen. Så etter 30 til 45 minutter med forsøk på å sovne igjen ga jeg opp og sto opp. Min oppskrift ble fulgt. I natt tok det like over 2 timer inklusive tiden på pc. Sovnet igjen like før 04.30, og våknet 10.00. Grei natt søvn totalt og dagen er ikke ødelagt da man er oppe tidlig på formiddagen. Helt grei oppskrift for min del i hvert fall.

Noen variant?       

Kanskje har du en variant som kan benyttes som både er sunnere og kanskje enklere. Det mat oppstyret jeg setter i gang krever jo litt arbeid noen ganger. Men forrige natten ble det kun enkle brødskiver med skinke på så det gikk fort unna.

Hva gjør du nå du havner i en slik situasjon?